Všechno to začalo v červnu 2011. Provedl jsem pár rekognoskačních návštěv závodišť a rozhodl jsem se postavit konkurenceschopný model pro kategorii 1:8 elektro buggy.
Celý kolotoč začal výběrem podvozku. Pročetl jsem toho opravdu hodně. Pár informací se najde i na českých fórech, ale nejhutnější informace jsou k nalezení v zahraničí. Rozhodující podmínky jsem stanovil následovně. Podvozek by neměl být přehnaně drahý, musí být dobrá dostupnost náhradních dílů a samozřejmě také přiměřená jejich cena.
Do úzkého výběru se dostaly následující tři podvozky:
- Kyosho MP9e
Kyosho je na našich závodech dost vidět. Cena podvozku (necelých 13tis.) není nejnižší a díly jsou … drahé. O kvalitě Kyosha asi není třeba spekulovat, ale z praxe vím, že co je dražší nemusí být nutně i výrazně kvalitnější než varianta levnější. - Losi 8ight 2.0 elektro
Losin je všude plno. To je asi jejich hlavní charakteristika. No a čeho je hodně, to nemůže být špatné. Losi používá palcové šrouby a já už nějaké ty investice v nářadí mám, takže jsem od úvah nad tímto podvozkem v podstatě velmi rychle upustil. Cena dílů také není slavná. - Mugen Seiky MBX6eco
Tohle byl můj favorit. Ani nevím proč. Cena dílů srovnatelná s Losi, jejich dostupnost je celkem dobrá. Podvozek stojí cca 10tis.
Co se ale nestalo. Jednoho dne se na jednom českém fóru někdo zmínil o Truggy značky Caster. Už jsem chtěl v odpovědi zprostředkovaně předávat špatné zkušenosti s modely této značky, když jsem si uvědomil, že v hlavě se mi automaticky ke značce Caster asociovaly modely nevalné kvality značky Carson! Jal jsem se tedy doplnit své přehledové portfolio znalostí o značku Caster. Při brouzdání kalnými vodami internetu jsem narazil na podvozek Caster EX-1. Cenově nemá tento podvozek konkurenci. Opravdu ne. Ve verzi Pro (Factory KIT) stojí „pouhých“ 8,5 tis. a ve verzi Sports KIT dokonce „jen“ 6 tis. Neuvěřitelné, což? Značka má dokonce v ČR zastoupení a dostupnost podvozku i dílů je velice dobrá.
Když jsem začal podvozek EX-1 včetně jeho charakteristik a zkušeností jezdců studovat podrobněji, zjistil jsem, že v USA to není vůbec tak neznámá značka. Jezdí se tam poměrně hodně. EX-1 nepopiratelně vychází z podvozku Mugen MBX5. Má s ním i spoustu kompatibilních dílů, ale z publikovaných zkušeností jezdců to funguje spíše tak, že jezdci Mugenu používají díly Caster kvůli lepší odolnosti, nikoliv naopak (zarytým zastáncům značky ale těžko vysvětlovat, že existuje levnější a přitom kvalitnější varianta ).
Přes všechny (jistě dobré) České rady a zkušenosti jsem se nakonec rozhodl pro „neověřenou“ značku a pořídil jsem Caster EX-1 Factory Kit. Podvozek už mám složený a zatím koupě ani v nejmenším nelituji. Naopak bych se zcela jistě spokojil i s levnější variantou Sports Kit.
Srovnání cen
Jen pro zajímavost uvedu tabulku s přehledem cen několika základních dílů podvozků, ze kterých jsem vybíral (+ pro zajímavost Xray 808e). Ceny jsou uvedeny vždy s DPH a mohou se e-shop od e-shopu lišit (v řádu desetikorun).
CASTER EX-1 |
LOSI 8IGHT 2.0 |
KYOSHO MP9e |
MUGEN MBX6eco |
Xray 808e |
|
---|---|---|---|---|---|
PODVOZEK | (8490,-) | (16800,- vč. motoru) | (13473,-) | (10571,-) | (11500,-) |
PŘEDNÍ RAMENA (2ks) | 206 | 369 | 408 | 246 | 300 |
ZADNÍ RAMENA (2ks) | 206 | 369 | 408 | 284 | 300 |
PŘ. PAROHY (TUNING) | 804 | 799 | 1921 | 1139 | 720 |
KŘÍDLO | 229 | 246 | 239 | 236 | 210 |
KOMPLETNÍ DIFERENCIÁL | 1418 | 1609 | 1811 | 1653 | 1200 |
DOMEČEK DIFERENCIÁLU | 217 | 268 | 228 | 284 | 270 |
SPUR | 574 | 664 | 793 | 854 | 720 |
CELKEM | 3654 | 4324 | 5808 | 4696 | 3720 |
Na těchto stránkách se pokusím průběžně popisovat zkušenosti z provozu této super buggy .