Sestavení podvozku EX-1 bylo pro mě úplně první zkušeností s modely v měřítku 1:8. Navíc vrcholem modelařiny pro mě doposud bylo jen rozebírání a čištění diferenciálů a plnění tlumičů. Vybaven řádnou dávkou trpělivosti jsem se jal úkolu sestavit auto tak, aby se nerozpadlo při prvním kontaktu s dráhou.
Na rovinu zde říkám, že návod dodávaný k Factory Kitu stojí za starou bačkoru. Absolutně nereflektuje přítomnost tuningových dílů, takže až nezdravě často mistifikuje. Oblíbenou disciplínou je záměna typů šroubů (R/H za F/H) kombinovaná s výběrem špatné délky. V balení je naštěstí šroubů více než dost, takže je prostor i pro nějakou tu chybu. Po pár hodinách prvotních bojů, kdy už nade mnou Caster vyhrával slušným skóre, jsem si na internetu dohledal návod k novější verzi podpozku EX-1.5. Tento návod je pro sestavení Factory Kitu v některých částech použitelnější než ten originální k EX-1. Stavba nakonec probíhala tzv. na chameleona, kdy jsem jedním okem koukal do původního návodu a druhým do návodu pro EX-1.5. K trvalému porušení zraku naštěstí nedošlo a stavba nakonec proběhla celkem hladce a podvozek jsem dal dokupy bez větších problémů.
Nevýhodou podvozku EX-1 je VELICE malý prostor pro umístění motoru a to jak na délku, tak na šířku. Ještě menší prostor je ale pro hřídel motoru, která bez zkrácení zasahuje do držáku akumulátoru. Troufnu si říci, že neseženete použitelný motor, u kterého by nebylo nutné hřídel zkrátit. V RTR sadě Caster EX-1 je použité combo HobbyWing Ezrun (80A ESC, dvoupólový motor). Vzhledem k poruchovosti tohoto comba se dovozce CASTER do ČR rozhodl RTR sadu neprodávat (nedivím se). Takže kdo chce Caster EX-1.X, koupí u nás buď jeden z prodávaných KITů nebo si z USA objedná RTR sadu, která se nevyplatí .
V době stavby podvozku už jsem měl k dispozici Combo HobbyWing Xerun 80A s motorem Hobbywing 2250kV (Xerun už je úplně někde jinde než původní Ezrun, má např. 4-pólový motor). Motor je co se týče rozměrů tak akorát. Hraniční je jeho šířka (cca o 1mm více než by bylo vhodné). Podvozek je standardně dodáván s 12T pastorkem. V případě potřeby pořízení pastorku s nižším počtem zubů už by byl asi problém, protože motor nejde více přiklonit ke spuru. Vadí mu v cestě vzpěra mezi šasi a předním domkem diferenciálu. Tuto potíž jsem prozatímně vyřešil … pilníkem. Ubral jsem z přední vzpěry pár mm materiálu a získal tím více prostoru pro manipulaci s motorem „našíř“ (u verze Factory Kit jsou vzpěry hliníkové, takže to nešlo moc snadno, ale jak známo, kde nepomůže síla, tam pomůže ještě větší síla a dílo se zadařilo).
Do budoucna plánuji přemístění vzpěry až „za“ kardan. Tuto změnu spojím s výměnou osazení držáku serva a přijímačového boxu za komponenty z novější verze podvozku EX-1.5. Místo zkrácení hřídele motoru jsem se rozhodl pro vybroušení otvoru do držáku akumulátoru (po pár jízdách jsem se nakonec ke zkrácení hřídele odhodlal, protože hřídel vytrvale vybrušovala otvor v akupacku). Co se prostoru pro motor týče, je na tom MNOHEM lépe podvozek Caster Truggy, popřípadě novější verze podvozku Caster EX-1.5, kde je více prostoru pro motor jak na délku (délka podvozku je stejná, jsou pouze posunuty sloupky řízení), tak na šířku (vzpěra podvozku není u motoru, ale na druhé straně kardanu). Tyto dvě změny (posunuté sloupky řízení + jiné umístění vzpěry) + jiný držák serva a jiný přijímačový box jsou veškeré rozdíly mezi podvozkem EX-1 a EX-1.5 (kdybych byl detailista, tak ještě doplním jiné křídlo, a štíhlejší CVD poloosy, které jsou ale – dle vyjádření uživatelů – horší než ty původní).
Další úpravy na podvozku nejsou třeba. Snad jen při montáži samotných držáků akumulátorů je jasné, že použitý princip nemůže dlouho odolávat nárazům a při nejbližším výletu na dráhu by se dostavilo rozčarování při pohledu na akumulátory vyvržené daleko do prostoru při nepodařeném doskoku. Šrouby držící v plastu držáků akumulátorů jsem zajistil kontramatkou. Je to asi jediná vyložená slabina konstrukce EX-1, o které je možné se dočíst na Caster fórech.
Inicializační parametry podvozku
- Motor/Regulátor: Hobbywing 2250kV/Xerun 80A
- Akumulátory: 2x2S1P Turnigy 4000mAh 30-40C (rozměry boxů: 140x46mm)
- Update (sezóna 2012): Jezdím Nanotechy 5600mAh 60-100C.
- Servo řízení: Blue Bird BMS-616DMG (mrtné po cca 3 hodinách provozu), náhrada Savox 1268mg HV servo
- Náplně
- Diferenciály P/S/Z: 3000/5000/1000
- Update (sezóna 2012): P/S/Z: 7000/10000/3000 – pro elektro buggy mnohem lepší.
- Tlumiče P/Z: 400/400
- Update (sezona 2012): P/Z: 45wt/35wt
- Váha kompletního auta včetně aku: cca 3700g