Na posledních závodech mi vypověděla službu Spektrumka DX3R, což mě přimělo se porozhlédnout, jaká je nabídka na aktuálním trhu 2.4GHz rádií. Pokusím se potlačit subjektivní názor, že pořízení vysílačky Spektrum je jednou z největších chyb co může člověk udělat a zaměřím se na měřitelná fakta – vliv rychlosti vysílačky na celkovou latenci řízení.
Latence (zpoždění) reakce řízení na povel vydaný vysílačkou se skládá z několika částí. Někde úplně na začátku je samotná reakční doba člověka, která se pohybuje kolem 200ms, ale pro zbytek tohoto příspěvku ji budu brát jako nedůležitou.
Latence o níž mluvím, je součtem zpoždění vysílače, přenosu, přijímače a serva řízení. První tři části výsledného zpoždění, tj. od vysílače po přijímač, jsou obvykle udávány výrobcem pod jedním údajem. Přesným měřením časového úseku mezi změnou výchylky potenciometru a tomu odpovídající změnou signálu na výstupu přijímače by se s naprostou jistotou zjistilo, že skutečné latence se od těch udávaných výrobcem „trošku“ liší. Tuto věc nadále také nebudu považovat za podstatnou a budu údajům výrobce důvěřovat.
Na trhu s 2.4GHz rádii je z čeho vybírat. Je tady hned několik kvalitních výrobců, kteří bojují o zákazníky nabídkou zařízení s různým počtem funkcí a také s různými rychlostmi.
Pozn.: Když jsem použil slovo kvlitní výrobce, tak to platí pro značky Ko Propo, Sanwa, Futaba a kdysi i Spektrum (do DX3.0).
Co jsem jen narychlo dohledal na internetu, rychlosti 2.4GHz vysílaček se pohybují v rozmezí 11ms (Spektrum DSM) až po nějaké 2ms (Ko Propo Ultra). Teď k jádru věci. Nastíním modelovou situaci. Cílová rovinka, na jejímž konci chci zatočit o cca 60°. Auto jede rychlostí 50km/h. Otázkou je, o kolik jsem schopen reálně vylepšit reakci řízení použitím rychlejší vysílačky.
Rychlost auta 50 km/h = 13,89 m/s
Z toho plyne následující:
Při použití vysílačky s latencí
- 11ms ujede auto (13,89/1000)m/ms * 11ms = 0,15279 m = 15,3 cm
- 4ms ujede auto (13,89/1000)m/ms * 4ms = 0,05556 m = 5,6 cm
- 2ms ujede auto (13,89/1000)m/ms * 2ms = 0,02778 m = 2,8 cm
- při 0,15s na 60° ujede auto (13,89/1000)m/ms * (0,15*1000)ms = 2 m
- při 0,06s na 60° ujede auto (13,89/1000)m/ms * (0,06*1000)ms = 0,8m
Ahoj Michale, super článek, ale musím Ti z praxe trochu oponovat. Měl jsem DX3R Pro a zdálo se mi být pomalé, pořídil jsem kopropo servo s oněma 0,06s a samo, že se to zlepšilo, ale né nijak výrazně. Pak jsem dal zpět servo 0,11s a dal vysílačku EX10 eurus, změna byla daleko znatelnější. V neposlední řadě tam bylo hrozně znát reakce plyn/brzda/plyn/brzda. Nyní mám servo i vysílačku Kopropo a je to super. Jen ještě k těm psaným hodnotám…..měl jsem servo (savox / futaba) s rychlostí 0,11 / 0,09 na váhu při 6V 19 / 17kg. při doskoku tato serva měla problém s tím autem zatočit, nyní mám Kopropo 0,06s/tuším 14kg / 6V a zatočí v jakémkoliv zatížení. Podobně věřím, že to bude s vysílačkami. Protože jsem před koupí v jednu dobu vyzkoušel DX3R, Futabu PK4, Sanwu M11 a Kopropo, tak mohu s klidným svědomím říct, že pořadí rychlostí je tak jak ho píšu a to dosti znatelně. Další naprosto podstatná věc je expa, křivky, ABS, rozjezd atd, které u Spektra fungují jak se zlíbí a u Kopropa na 100%. Zpětná brzda jde nastavit na Kopropu snad na 10 způsobů a šlape.
Díky za názor. V podstatě potvrzuješ, že to co píše výrobce nemusí být vždycky a v každé kombinaci pravda. Celkový dojem z řízení upravuje strašně moc věcí, včetně nastavení podvozku a je těžké to celé nějak objektivně změřit. Nastupuje subjektivní vnímání a to může být dost zavádějící. Předpokládám, že to pořadí vysílaček co jsi psal je sestupně . DX3r nejhorší, KoPropo nejlepší. Chápu. Ke Spektru mám osobně větší výhrady ke kvalitě zpracování než k fungování, ale vyvracet nic nebudu, protože si myslím, že to může být (bohužel) pravda.
Ano přesně tak, myslím si, že údaje psané výrobcem jsou vysněné. Ale ono je to i u aut….všichni víme, že není třílitr jako třílitr-:)
Jinak děkuji za články, jsou fakt super.