Lis 122011
C-Hub vs. Pivot Balls. Který systém je lepší … tak to se tady určitě nedočtete.
Protože mě ale principy fungování podvozků velice zajímají, shromáždil jsem pár informací a obrázek si tak můžete udělat sami.
C-Hub a Pivot Balls jsou dva absolutně rozdílné způsoby realizace systému řízení a s tím souvisejícího nastavení geometrie předního kola. Ve skutečnosti existuje ještě třetí způsob – King Pin, který je velice podobný c-Hubu.
Vezmu to trošku jednostranně, výčtem výhod Pivot Ballů (protože tento systém používá CasterRacing Fusion EX):
Výhody PVB proti c-Hubu
- Nastavitelný rozchod kol – ne nějak výrazně, ale možné to je.
- Možnost velmi rychlé změny Casteru.
- Aktivní Caster – je proměnný v závislosti na kompresi přední nápravy, kdy se spodní a horní rameno může pohybovat pod rozdílnými úhly, čímž se ve výsledku průběžně mění hodnota Casteru – u C-Hubu toto neexistuje a je to možná důvod, proč jsou podvozky Mugen a CasterRacing (1:8) snadněji ovladatelné.
- Není jak ztratit byť jediný šroub.
- Robustnost – systém s Pivot Bally je tzv. bullet proof (neprůstřelný, ale jak se dočtete v jiném příspěvku, já už ho jednou rozbít dokázal ).
- Dají se průběžně eliminovat vůle v řízení jednoduchým dotažením pojistných výček Pivot Ballů.
Nevýhody PVB proti c-Hubu
- Snadněji se zanesou bordelem.
- Obvykle vyšší hmotnost, pokud se nepoužijí hliníkové Pivot Bally, ale tím se sníží odolnost.
- Může dojít ke zlomení horního ramene, což se u c-Hubu nestává.
- Pro nastavení Pivot Ballů a případnou výměnu ramen je potřeba echt nářadí (hex větších rozměrů a ruce o větší síle). Pokud rozlomíte blok řízení jako se to povedlo mě, musíte vyšroubovat oba Pivot Bally.
- Horší kontrola shody nastavení obou stran.
Na závěr ještě zajímavost. Na začátku prodeje EX-1 bylo možné u Caster Racing objednat C-HUB SET-B C-Hub Upgrade Kit For Buggy. Caster Fusion 1/8 tak byl asi jedinou buggy, kde bylo možné si vybrat mezi systémem PVB a C-HUB.