V rámci řešení nedotáčivosti mého podvozku jsem narazil na záležitost, která se označuje jako „Bump Steer“. Spíše než o vlastnost podvozku se jedná o nežádoucí jev, který se projevuje na přední (řízené) nápravě.
Co to tedy ten Bump Steer je? Místo zdlouhavé odpovědi vložim odkaz na kraťoučké video, který projev bump steeru zachycuje – ZDE. Bump steer – nenapadá mě ekvivalent v češtině – je jev, který nastává při propružení přední nápravy, kdy se mění délkový poměr mezi místy uchycení táhla řízení v bloku řízení a v ackermanu (spojovací tyči řízení). Vycházejme ze stavu, kdy není podvozek namáhán a je nastavena požadovaná rozbíhavost na přední nápravě. Při stlačení podvozku, se mění vzdálenost mezi body uchycení táhel řízení, a protože táhla řízení proměnnou délku nemají, je výsledkem zvětšení nebo naopak zmenšení nastavené rozbíhavosti.
Proč je Bump Steer nežádoucí? Je to jednoduché. Představte si, že vjedete s modelem do zatáčky s koly zatočenými na maximum. V momentu zatočení se váha přenese do jeho přední vnější části a dojde k propružení. V zatáčce je více zatíženo vnější kolo a v závislosti na dalších nastaveních podvozku (diferenciál, stabilizátor) je výsledný poloměr zatáčení jakýmsi kompromisem mezi trasou udávanou natočením vnitřního a vnějšího kola. Kvůli rozložení sil poloměr udává spíše kolo vnější. Při propružení „díky“ Bump Steeru dojde ke zvětšení rozbíhavosti. Protože je zatočeno na maximum, vnitřní kolo už více nezatočí a vnější kolo se vytočí více ze zatáčky. Výsledkem je ZVĚTŠENÝ POLOMĚR ZATÁČENÍ.
Co s tím? Některé podvozky mají Bump Steer menší některé zase větší. Nastavitelnost je sporadická. U některých podvozků se nastavovat dá, u některých vůbec. Musí se s tím prostě počítat!
Proč to celé píšu? Tento příspěvek navazuje hlavně na základní pojmy nastavení podvozku – na nastavení rozbíhavosti. Rozbíhavost jako taková velice usnadní nástup modelu do zatáčky (zrychluje odezvu řízení). Nutně ale neznamená zmenšení poloměru zatáčení!