Další věcí, která citelně ovlivňuje chování podvozku, je nastavení stabilizátorů (Anti-roll Bars, Anti-sway Bars, Sway Bars). Stabilizátory doplňují systém odpružení podvozku a jejich úkolem je eliminovat nežádoucí chování modelu v ostré zatáčce.
Každý se určitě někdy vezl běžným autem a zažil tak při průjezdu zatáčkou pocit, že ho „nějaká“ síla chce vyhodit ze sedadla směrem ven ze zatáčky (odstředivá síla – pro fyziky dostředivá síla ). Čím je zatáčka ostřejší a průjezd rychlejší tím je působení síly větší. Stejná síla působý na všechny části auta! Auto je tak na vnější části zatáčky zatíženo více a na vnitřní části zatáčky je naopak zatíženo méně. Náklon auta v zatáčce je udáván ve stupních a v angličtině se označuje jako Roll.
Náklánění auta v zatáčce je nežádoucí, protože způsobuje přetížení vnějších kol a odlehčení vnitřních kol, což ve spojení s funkcí diferenciálů snižuje schopnost přenosu hnací síly na povrch dráhy. Náklon auta a distribuce hnací síly má negativní vliv i na řízení. Ideální by bylo, kdyby šlo auto nastavit tak, aby se v zatáčce vůbec nenáklanělo, tj. aby byly všechny kola při průjezdu zatáčkou zatížená naprosto stejně. Stabilizátory míru naklánění auta v zatáčce snižují a zajišťují lepší rozložení síly a tím i lepší trakci. Stabilizátor je při zjednodušené představě tyč, která spojuje obě ramena nápravy a má volné uložení ve středu podvozku. Při průjezdu zatáčkou se vnější rameno nápravy stlačuje, stabilizátor přenáší část této síly a zprostředkovává tlak i na rameno vnitřní. Díky tomu nemá podvozek tendenci se v zatáčce „nezdravě“ naklonit. Pokud auto stabilizátory vůbec nemá, zvyšuje se riziko převrácení v zatáčce. Pokud je naopak stabilizátor příliš tvrdý (přenáší moc síly), ztrácí se nezávyslost pružení, takže v případě, že jedno kolo trefí třeba kámen nebo naopak díru, přenese se energie nárazu i do stabilizátorem spřaženého ramene nápravy, což je nežádoucí! Ideální je najít vhodný kompromis.
Účinnost stabilizátorů se u podvozků RC modelů dá ovlivnit trojím způsobem:
- Volbou tloušťky tyče stabilizátoru (čím silnější tyč, tím tužší).
- Zkrácením stabilizátoru (čím kratší tím tužší).
- Utažením, resp. omezením přenosu síly stabilizátoru (šrouby v uložení stabilizátoru nemají primárně plnit funkci nastavení účinků stabilizátoru, nýbrž sloužit k vymezení vůle při použití stabilizátorů různé tloušťky).
Efekt nastavení předního stabilizátoru
Měkčí:
- Přední část šasi se v zatáčce více naklání.
- Zvyšuje schopnost zatáčení tzv. bez plynu (může způsobovat přetáčivost).
Tužší:
- Přední část se v zatáčce méně naklání.
- Snižuje ochotu zatočit při zahájení zatáčky (zvyšuje nedotáčivost).
- Rychlejší reakce řízení.
Efekt nastavení zadního stabilizátoru
Měkčí:
- Zadní část se v zatáčce více naklání.
- Snižuje schopnost zatáčení tzv. pod plynem (může způsobovat nedotáčivost).
Tužší:
- Zadní část se v zatáčce méně naklání.
- Zvyšuje schopnost zatáčení tzv. pod plynem (může způsobovat přetáčivost).
- Rychlejší reakce na řízení v rychlých šikanách.
Použité zdroje:
- How Stuff Works? – How do stabilizer bars work?
- AmainHobbies.com