Diferenciály, resp. míra jejich svornosti, mají znatelný vliv na chování podvozku na dráze. V několika bodech, které jsou shrnutím informací z několika diskuzních příspěvků zahraničních fór, se vynasnažím popsat, jaký vliv má použití řidší, resp. hustší, náplně.
Přední diferenciál
Řidší
• Zlepšuje ochotu řízení modelu v zatáčce (bez plynu).
• Pokud je olej řídký příliš, může být řízení nevyvážené. Zhoršuje se akcelerace na výjezdu ze zatáčky (trakce při přechodu ze zatáčky do rovného směru).
Hustší
• Zvyšuje stabilitu v zatáčce během brždění.
• Zlepšuje ochotu řízení a akceleraci při výjezdu ze zatáčky.
Střední diferenciál
Řidší
• Při akceleraci dochází k odlehčení přední nápravy a více tak zabírají přední kola (dochází k většímu opotřebení předních pneumatik).
• Snižuje schopnost řízení modelu pod plynem (snižuje přetáčivost)
• Usnadňuje ovladatelnost na hrbolatých dráhách.
• Pokud je výkon motoru vysoký a olej ve středovém diferenciálu příliš řídký, může docházet k přehřívání diferenciálu.
• Podvozek je lépe řiditelný během plynulé jízdy (bez akcelerace).
Hustší
• Čím hustější, tím více je výkon přenášen na obě nápravy.
• Lepší akcelerace.
• Zlepšuje se řízení pod plynem (snižuje nedotáčivost).
• Vhodné pro tratě s vysokou přilnavostí a rovným povrchem
• Auto může vykazovat nervózní chování, obzvlášť v kombinaci se silným motorem. Je nutné mnohem citlivěji pracovat s plynem.
Zadní diferenciál
Řidší
• Zvyšuje ovladatelnost modelu v zatáčce a ochotu jít do zatáčky.
Hustší
• Snižuje ovladatelnost při zatáčení.
• Redukuje prokluz zadních kol.
Závěrem doporučení
V případě 1:8 buggy jsou obvyklé kombinace náplní 3k/5k/1k, 3k/3k/1k, 5k/5k/3k apod. Vzhledem k tomu, že elektro motory mají větší kroutící moment, je v případě elektro buggy vhodnější použít vyšší hustotu ve středovém diferenciálu. Vhodná může být kombinace 5k/7k/2k nebo třeba 7k/10k/3k (vyjímkou ale není ani použití 15k ve středu!).
V zadním diferenciálu se obecně jezdí nízká hustota v rozsahu 1-3k, se kterou se povětšinou nelaboruje. Mnohem více vlivu na ovladatelnost a chování podvozku má přední a střední náplň diferenciálu.
Kdyby náhodou někdo nerozuměl základnímu principu diferenciálu, doporučuji shlédnutí následujícího videa (Youtube).
Nalil jsem na halu 5/10/3, dám zprávu jaké to bylo-:)
Já vím jaké to bylo . Tu chvíli co mi fungovala vysílačka jsem jel už s 5/10/3 .